בית דין לגיור על אדמת גרמניה – לאור מציאות הקורונה

ארגון " גיור אישי – מצטרפים לעמי"  מקיים מזה שנים רבות מערך של הוראה והכנה לקראת גיור ללא אזרחות. מאחר ובית הדין הרשמי של מדינת ישראל אינו מוכן לגייר אנשים שאין להם אזרחות ישראלית , אחד הפתרונות המוצעים לאנשים כאלו , הוא גיור כהלכה בבית הדין לגיור של גוש עציון, בית דין תורני מיוחד לאנשים אשר אין להם אזרחות ישראלית.

תהליך הגיור

המתגיירים הפוטנציאלים לומדים במשך כשנה עם מורים/ות מעולים, מורים מקומיים בקהילות השונות, או בלימוד און ליין ע"י מורים/ות המתגוררים בישראל, הלימודים מתקיימים בשפת הדיבור של התלמידים.
לאחר תקופת הלימודים הכוללת לימודי הסטוריה ומחשבה יהודית ובעיקר לימודי הלכה למעשה של תורה ומצוות ההופכים לחלק בלתי נפרד מחייהם של התלמידים, נבחנים התלמידים ע"י מנהל הארגון הרב דוד בן-ניסן, לבדיקה באם הם ראויים לגשת לבית הדין לצורך הגיור.
לנמצאים ראויים יוצאת המלצה לבית הדין בגוש עציון ובעקבותיה נשלחים טפסי רישום לתלמיד הדורשים להשיבם מלאים בצירוף מסמכים רלוונטיים והמלצות . לאחר קבלת טפסי הרישום כדבעי מוזמנים המתגיירים להגיע לבית הדין בגוש עציון לראיון סופי הקובע באם הם ראויים לגיור. 

ומה קרה עכשיו?

עקב התפרצות מגפת הקורונה אשר גרמה למדינת ישראל למנוע מאזרחים זרים כניסה לארץ , נוצרה מציאות בה רבים מהתלמידים בארגון אשר היו מוכנים לבית הדין לא יכלו לממש את רצונם להתגייר מאחר ונמנעה מהם הכניסה ארצה . הדבר היה קריטי עבור כל המוכנים לגיור אך בעיקר לזוגות אשר רצו לממש את הזוגיות בחתונה כדת משה וישראל. 

הפתרון למעוניינים להתגייר

הרב נתנאל טייטלבוים- הרב הראשי של מדינת ברמן בגרמניה, אשר הינו שותף מלא ופעיל בארגון "גיור אישי-מצטרפים לעמי" , יזם הבאת בית דין מיוחד מגוש עציון לקהילתו בעיר ברמן ע"מ שתושבי חוץ יוכלו להגיע לשם , ולעמוד שם לפני בית הדין אשר יאמר את דברו בנושא גיורם . הרב טייטלבוים טיפל בכל הכרוך בהשגת אישורי כניסה לגרמניה ( מגבלות קורונה) ובסידורי טיסה ואש"ל של הדיינים שהגיעו מהארץ , יחד איתם הגיע ללוות את המהלך מנהל הארגון ובלנית אשר דאגה לטבילתן של המתגיירות. 

דיוני בית הדין התנהלו באולם הגדול של קהילת ברמן בהתאם לתנאים הנדרשים בקורונה, הארגון היה למופת, לצערנו מספר מועמדים שהיו אמורים להגיע למעמד לא הגיעו מאחר ושלטונות גרמניה החלו בסגירת גבולות ארצם בפני תיירים זרים עקב המגפה. אך כל המועמדים שכן הצליחו להגיע זכו למעמד מרגש של גיור כהלכה וטבילה במקווה המסיימת את הליך הגיור. 

במעמד סיום הדיונים נערכה חופה כדמו"י חופה מרגשת במיוחד,  לאחד הזוגות אשר בת הזוג התגיירה באותו יום. סעודת מצווה לרגל החתונה היתה סיום מרגש לדיוני בית הדין . 

דייני בית הדין הרב ברגר והרב זף סיימו את הביקור בגרמניה בסיור מרגש ביותר במחנה המוות ברגן-בלזן , הסיור נערך בהדרכתו של שסה עוזרו האישי של הרב טייטלבוים